Samochody dostawcze. Mercedes Vito 2.2 CDI furgon (1999-2003)
            
				Mercedes Vito ma sporą ładowność, do tego z motorem 2.2 CDI jest żwawy i oszczędny. Niemiecki furgon wymaga jednak dbałości. W Vito często szwankuje osprzęt silnika i zawieszenie, w tankowanych kiepską ropą egzemplarzach zdarzają się awarie układu wtryskowego. Podsumowując testy naszego dostawczaka ma plus musimy mu zaliczyć fakt, iż Mercedesy Vito to trwałe i oszczędne turbodiesle a samochody mają bezawaryjne skrzynie biegów i dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Minusy Vito to z kolei awaryjne zawieszenie, defekty osprzętu silnika oraz układ paliwowy wrażliwy na kiepski ON.
W sprzedaży Vito pojawiło się w 1995 r. Turbodiesle 2.2 CDI o mocach 82 (nazwa modelu 108 CDI), 102 (110 CDI) i 122 (112 CDI) KM montowano w nim od 1999 r. Motory common rail zastąpiły tradycyjne ropniaki 2.3 D i TD o mocy, odpowiednio, 79 KM i 98 KM.
Silniki, niezależnie od wersji są żwawe i wykazują niewielki apetyt na paliwo. Średnio "biorą" 7-9 l ON na setkę. Motory rzadko odmawiają też posłuszeństwa. Do naprawy głównej Vito z dieslem common rail pokonuje zwykle ponad 500 tys. km. Zdarzają się jednak awarie układu wtryskowego, zaworów ciśnieniowych i pompy paliwa, najczęściej po zatankowaniu ropy złej jakości. Bywa, że zawodzi elektronika Boscha sterująca pracą silnika, szwankują alternatory i termostaty, bywają nieszczelności w układzie chłodzenia. Przy ok. 200 tys. km pojawiają się zwykle wycieki oleju z silnika. Problemów nie sprawiają automatyczne i ręczne skrzynie biegów (przekazują napęd na przód).
Ładowność Vito - w zależności od wersji od 940 do 960 kg - nie imponuje w konkurencji z Volkswagenem T4 2.5 TDI (875-995 kg). Wersja furgon ma też ładownię mniejszą od rywala. Klasyczny jest dostęp do przedziału bagażowego. Vito ma pojedyncze przesuwane drzwi boczne z prawej strony i unoszoną klapę tylną. Mercedes oferowany jest z jednym rozstawem osi (3.000 mm) i jedną wysokością dachu (wysokość wewnętrzna ładowni 1.370 mm).
Przeciętnie eksploatację na polskich drogach znosi dość sztywno zestrojone zawieszenie. Szybko zużywają się tuleje i sworznie wahaczy oraz stabilizatora i łożyska kół. Zawodzą hamulce, które często przegrzewają się.
Pochodzące z krajowych salonów Vito są zazwyczaj spartańsko wyposażone. Nie ma mowy o "bajerach" w rodzaju elektrycznie sterowanych szyb czy klimatyzacji. Jakość wykończenia szoferek "Witków" z lat 1999-2003 nie budzi jednak zastrzeżeń. Plastiki i tkaniny dobrze znoszą intensywną eksploatację. Wnętrza Vito produkowanych od 1999 r. są też lepiej wyciszone niż w starszych egzemplarzach. Dobre jest zabezpieczenie antykorozyjne nadwozia.
Plusy
Trwałe i oszczędne turbodiesle. Bezawaryjne skrzynie biegów. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne.
Minusy
Awaryjne zawieszenie. Defekty osprzętu silnika. Układ paliwowy wrażliwy na kiepski ON.
Ekspert: Piotr Czajka, kierownik Auto Serwis Patyra w Lublinie:
- Przestrzegam przed tankowaniem byle jakiej ropy. Może skończyć się to uszkodzeniem zaworu ciśnieniowego i pompy paliwa. Objawami są nierówna praca, brak mocy i trudności z uruchomieniem silnika. Olej zmieniać należy co 10 tys. km, filtr paliwa co 30 tys. km Zalecam też gruntowny przegląd zawieszenia raz na rok. W przeładowywanych "Witkach" zwykle siadają amortyzatory.
  
    
    
    
    
      | Dopuszczalna masa całkowita | 
      2.600 kg | 
      2.800 kg | 
    
    
      | Ładowność | 
      960 kg | 
      995 kg | 
    
    
      | Długość | 
      4.660 mm | 
      4.707 mm | 
    
    
      | Szerokość | 
      1.870 mm | 
      1.840 mm | 
    
    
      | Wysokość (bez ładunku) | 
      1.890 mm | 
      1.940 mm | 
    
    
      | Pojemność silnika | 
      2.151 ccm | 
      2.478 ccm | 
    
    
      | Moc maksymalna | 
      82 KM | 
      88 KM | 
    
    
      | przy obr./min | 
      3.800 | 
      3.500 | 
    
    
      | Maksymalny mom. obr. | 
      200 Nm | 
      210 Nm | 
    
    
      | przy obr./min | 
      1.500-2.400 | 
      2.000 | 
    
    
      | Prędkość maksymalna | 
      150 km/h | 
      150 km/h | 
    
    
      | Rozmiary przedziału ładunkowego: | 
    
    
      | Długość | 
      2.300 mm | 
      2.485 mm | 
    
    
      | Szerokość | 
      1.620 mm | 
      1.620 mm | 
    
    
      | Wysokość | 
      1.370 mm | 
      1.415 mm | 
    
  
  
    
    
    
      | Chłodnica | 
      1.267 zł | 
      1.086 zł | 
    
    
      | Sprzęgło | 
      1.248 zł | 
      921 zł | 
    
    
      | Amortyzator przedni | 
      379 zł | 
      260 zł | 
    
    
      | Reflektor | 
      389 zł | 
      382 zł | 
    
    
      | Filtr oleju | 
      27 zł | 
      19 zł | 
    
    
      | Filtr powietrza | 
      57 zł | 
      46 zł | 
    
  
  
    
    
    
      | Reflektor | 
      170 zł | 
      200 zł | 
    
    
      | Zderzak (przód)* | 
      350 zł | 
      320 zł | 
    
    
      | Lampa tylna | 
      100 zł | 
      80 zł | 
    
    
      | Chłodnica | 
      690 zł | 
      460 zł | 
    
    
      | *zderzak kompletny - poszycie + belka (mocowanie) | 
    
  
  
    
    
    
       | 
      przebieg tys. km - cena brutto | 
      przebieg tys. km - cena brutto | 
    
    
      | 1999 | 
      228 - 26,1 tys. zł | 
      221 - 24,8 tys. zł | 
    
    
      | 2000 | 
      196 - 27,2 tys. zł | 
      192 - 27,0 tys. zł | 
    
    
      | 2001 | 
      184 - 29,3 tys. zł | 
      162 - 31,0 tys. zł | 
    
    
      | 2002 | 
      167 - 31,0 tys. zł | 
      148 - 32,5 tys. zł | 
    
    
      | 2002 | 
      154 - 32,6 tys. zł | 
      127 - 33,7 tys. zł | 
    
    
      | 2003 | 
      125 - 35,9 tys. zł | 
      90 - 38,1 tys. zł |